פרקליטות מיסוי וכלכלה

13 מאי 2019

פרקליטות מיסוי וכלכלה

פרקליטות מיסוי וכלכלה במדינת ישראל היא מהפרקליטויות החשובות והעמוסות ביותר במשרד המשפטים, ומהווה נדבך וציר מרכזי בטיפול של מערכות אכיפת החוק בכל מה שקשור לעבירות צווארון לבן, עבירות מס ועבירות ניירות ערך.

באילו מקרים תטפל פרקליטות מיסוי וכלכלה?

בשונה מהפרקליטויות הפליליות, פרקליטות מיסוי וכלכלה מתמקדות בעבירות פליליות בהן התמריץ המרכזי של מבצעי העבירה הינו כלכלי. עבירות אלו, ברובן, אינן מתאפיינות בסממנים אלימים או עברייניים בולטים, ובד”כ מתאפיינות במוטיב כספי או כלכלי. כך למשל עבירות מס, עבירות הונאה, הלבנת כספים ועבירות לפי חוק ניירות ערך מטופלות בדרך כלל על ידי פרקליטות מיסוי וכלכלה.

פעילות הפרקליטות

כאשר קם חשד לביצוע עבירה כלכלית כזו או אחרת אצל אחת מיחידות האכיפה הכלכליות, תיפתח בתחילה חקירה סמויה ע”י היחידה החוקרת הרלוונטית. עם איסוף ראיות מספק, תפתח אותה יחידת אכיפה גם בחקירה גלויה, בסופה תגיש היחידה לפרקליטות המיסוי וכלכלה המלצה אם להגיש כתב אישום נגד חשוד מסוים. מבלי להיות כפופה להמלצות אלו, תחליט פרקליטות מיסוי וכלכלה אם להגיש כתב אישום כנגד החשוד ואם לאו, וזאת בכפוף לשימוע שיערך לחשוד בעבירות מסוג פשע בפרקליטות מיסוי וכלכלה על ידי באי כוחו של החשוד.

לאחר מעבר החומר מהיחידה החוקרת לפרקליטות, יקבל החשוד מכתב ידוע לחשוד לפי סעיף 60 א’ לחסד”פ (חוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ”ב-1982. המכתב יודיע לחשוד כי חומר החקירה אכן הועבר לפרקליטות, וכי הוא זכאי בתוך 30 מיום קבלת מכתב השימוע לפנות לפרקליטות בבקשה מנומקת, מדוע להימנע מהגשת כתב אישום (הליך השימוע).

הליך השימוע

בפרקליטות מיסוי וכלכלה הפרקטיקה הנהוגה היא כי שימוע מתקיים בפני הפרקליט המטפל בדר”כ מלווה בראש צוות, והוא נערך בפגישה פרונטלית ולא בכתב (בשונה ממרבית הפרקליטויות האחרות) אך ורק על ידי באי כוחו של החשוד. זהו שלב קריטי בהליך הפלילי, שיכול להוות הנדבך המכריע באם הפרקליטות תגיש נגד החשוד כתב אישום או לאו.

ליווי חקירה בפרשיות מורכבות ומסועפות

בפרשיות מסועפות אשר כוללות עבירות מורכבות מחוקים שונים כגון פרשה הכוללת בתוכה חשדות לעבירות ע”פ חוק איסור הלבנת הון, חוק מס ערך מוסף ופקודת מס הכנסה או חוק ניירות ערך – מוקם צח”מ (צוות חקירה מיוחד) המורכב מזרועות חקירה שונות כגון: היחידות הארציות ו/או המרחביות של משטרת ישראל (להב 433, יאח”ה, יחב”ל, יאל”כ, וכו’), יחידת יהלום של מס הכנסה, מע”מ חקירות, פקיד שומה חקירות, חקירות מודיעין ובקרת מסחר של רשות ניירות ערך, כל זאת בהתאם לחשדות המיוחסות לחשוד. בפרשיות גדולות ומורכבות, הפרקטיקה הנהוגה היא כי ליחידות החוקרות מלווה פרקליט מלווה.

פרשיות בולטות אשר טופלו על ידי פרקליטות מיסוי וכלכלה:

 

הפרקליטות מונה כ-54 פרקליטים, אשר מתפרשים על שתי מחלקות – מחלקת מיסים ומחלקת ניירות ערך. בין שלל התיקים אשר מנהלת פרקליטות מיסוי וכלכלה, ניתן למנות את הפרשיות הבולטות הבאות: פרשת הולינד, פרשת הבנק המחתרתי בבורסה ליהלומים, פרשת הפניקס, פרשת סימנס, פרשת ראש עיירית בת ים (שלומי לחיאני), פרשת דוד אפל, פרשת בנימין פואד בן אליעזר, פרשת הבנקים השוויצרים, פרשת הזמר קובי פרץ, פרשת קרן קלע, פרשת IDB ועוד.

משרד עורכי דין בעבירות כלכליות

משרד אגמי כהן סבג ושות’ מציע ליווי מלא ומקיף בעבירות כלכליות, כגון עבירות צווארון לבן ומיסים, החל משלבי החקירה ו/או המעצר ועד לשימוע בפרקליטות ו/או ניהול מלא של התיק.

כתובתינו
מגדל בסר 3, קומה 35, רח’ מצדה 9, בני ברק
03-609-6467
או התקשרו לנייד: 050-7637376
פקס
1533-6096467
דואר אלקטרוני
office@acs-law.co.il
2024 © כל הזכויות שמורות

לקבלת ייעוץ מקצועי ללא התחייבות חייגו 03-6096467

או שלחו פרטים ואנו נחזור אליכם