מיסוי ענף היהלומים בישראל

26 מאי 2019

מיסוי ענף היהלומים

מסתבר כי על פי פקודת המיסים ותקנותיה, לענף היהלומים ואבני החן מאפיינים ייחודיים, המקשים על ביסוס מנגנוני דיווח וגביית מס, בין היתר בגין אמצעי וצורת התיעוד של אבני החן היקרות. ביום א’ האחרון, הודיעה רשות המיסים כי בהמשך למסקנות הוועדה לבחינת דרכי הטיפול ביהלומנים, בראשותו של ערן יעקב, המשנה למנהל רשות המיסים, גובשו הסכמות בין רשות המיסים ובין התאחדות תעשייני היהלומים, ביחס למיסוי הענף, הסכמות שתבשלנה לכדי חקיקה כבר במהלך שנת 2017.

הודעה זו מגיעה לאחר תהליך ממושך של דיונים ומחלוקות בין הצדדים לגבי האופן בו על היהלומנים לתעד את פעילותם לצרכי מס, והאופן בו יש לחשב את המס בגין פעילות זו. בין השינויים המשמעותיים שעליהם סוכם בין הצדדים:

• רישום יהלומים בספרי היהלומן על פי עקרון העלות
• רישום יהלומים בספרי הנהלת חשבונות על פי שיטת “המלאי התמידי”

כמו כן, נקבעו עקרונות ייעודיים שיאפשרו ליהלומנים להגיש בקשה לגילוי מרצון, בהתאם לנוהל שפורסם על ידי רשות המיסים בספטמבר 2014, ואשר תוקפו צפוי לפוג בסוף 2016. משמעות הדברים היא, שענף היהלומנים מקבל נוהל ייחודי ובלעדי לו סביב סוגיית הגילוי מרצון, וזאת לצורך השינוי המהותי שאותו כולם מעוניינים להוביל בענף.

על אף שברשות המיסים הכחישו תחילה את הודעות ראשי הענף סביב סוגיית הגילוי מרצון, כעת זכה הנושא גם לאישורה הרשמי של רשות המיסים. במסגרת זו, יוכלו היהלומנים לתקן את דיווחי העבר שלהם ולהתחייב למס הנגזר בהתאם. עקרונות אלה נועדו לסייע לפקיד השומה ביישום נוהל גילוי מרצון מול ענף היהלומים, ובקביעת היקף חבות המס שחלה על הפועלים בענף.

 

ענף פרוץ, המהווה מוקד למשיכת פעילות עבריינית כלכלית

ענף היהלומים נחשב לענף פרוץ בכל הקשור להתנהלות המס, מה שבחיבור עם סכומי העתק המתגלגלים בו, הופך אותו לקרקע פורייה לפעילות הון שחור ועבריינות כלכלית בהיקפים גדולים. למעשה, חברי הבורסה ליהלומים תופסים מקום של כבוד בדו”ח השנתי של משלמי הכופר כאלטרנטיבה להעמדה לדין פלילי, דו”ח שאותו פרסמה רשות המיסים בחודש מאי השנה. על כך ניתן להוסיף את אותה פרשייה רחבת ידיים בבורסה ליהלומים, אשר הולידה שורה של כתבי אישום בעבירות מס והלבנת הון, ואשר נחשפה לציבור לפני שנים ספורות.

משהו צריך להשתנות, וכעת כולם מבינים זאת, וגם מברכים על כך

ייתכן שהייתה זו אותה פרשייה, וייתכן שרוחות חדשות מנשבות במסדרונות רשות המיסים ומשרד האוצר, ובכל מקרה, הגיעו הצדדים להבנה כי הדברים דורשים טיפול, וככל שיוכלו הצדדים לשתף ביניהם פעולה ולפתור את הדברים ברוח טובה, כך יוכלו ליהנות מן התוצאות כל הנוגעים בדבר. על השינויים הצפויים להיכנס בתחום מברכים הן בענף היהלומים והן ברשות המיסים. לדברי משה אשר, מנהל רשות המיסים, ההסכמות שנתקבלו יאפשרו להסדיר את מיסוי ענף היהלומים, ולבסס מנגנון לדיווחים שקופים ומהימנים של יהלומנים המשתייכים לענף, בהתבסס על העיקרון הקריטי של תשלום מס אמת. עוד בדבריו, שיבח אשר את הנכונות והגישה החיובית מצד נציגי הענף ואת החתירה המשותפת של שני הגופים ליצירת מציאות חדשה ונכונה יותר לכל הצדדים.

גם יורם דבש, נשיא בורסת היהלומים מברך על ההסכם, אותו הוא מגדיר כלא פחות מהסכם היסטורי. לדברי דבש, ההסכמות אליהן הגיעו הצדדים משקפות את רצונם הכן של היהלומנים לנהל את ספריהם ולשלם את המס הנדרש כמו כל אזרח במדינת ישראל. כמו כן, מברך דבש על אופן ניהול התהליך בין שני הגופים, ועל יכולתם להגיע להסכמות Win Win בהן כולם יוצרים נשכרים, המדינה מחד, ואלפי המשפחות המתפרנסות מענף היהלומים מאידך.

כתובתינו
מגדל בסר 3, קומה 35, רח’ מצדה 9, בני ברק
03-609-6467
או התקשרו לנייד: 050-7637376
פקס
1533-6096467
דואר אלקטרוני
office@acs-law.co.il
2024 © כל הזכויות שמורות

לקבלת ייעוץ מקצועי ללא התחייבות חייגו 03-6096467

או שלחו פרטים ואנו נחזור אליכם