עורך דין מיסים – ייצוג וליווי

לא פעם אנו שומעים בתקשורת על אמנים או בעלי עסקים המעורבים בהליכים פליליים כתוצאה מעבירות מס כאלו או אחרות. היות בישראל על כל אדם מוטלת החובה לדווח על הכנסותיו לרשות המיסים, כל פעולה שאינה עולה בקנה אחד עם החוק נחשבת לעבירה פלילית הדורשת את התערבותו של מומחה לדבר והוא – עורך דין מיסים.

מה תפקידו של עורך דין מיסים ובאילו תחומים הוא מתמחה?

תפקידו של עורך דין מיסים המתמחה בחוק המיסים ובקיא בפסיקות שונות בנושא – הוא ייצוג נחקרים, חשודים ונאשמים בתיקים העוסקים בתחום לרבות – במקרים של הלבנת הון, עבירות מס הכנסה, עבירות מע”מ, עבירות הונאה, דרך עבירות צווארון לבן ועד עבירות ניירות ערך. כמו כן משרד בתחום יתמחה גם בהגשת ערעורים על פסילת ספרים, במתן ליווי משפטי בעת גילוי מרצון ועד לייצוג בדיונים שונים הן בבית המשפט והן מחוצה לו.

ייעוץ וליווי אישי של עורך דין מיסים במהלך החקירה

אחת הסוגיות המעניינות ביותר בעולם הפסיכולוגיה המשפטית, היא סוגיית השימוש בשירותי עורך דין על ידי חשודים בעבירות פליליות, ובכלל זה בעבירות מס. בכל מקרה של חקירה פלילית, ישנם שני צדדים: הצד שמעוניין להוכיח את דבר העבירה, והצד שמעוניין להפריך אותו. הצד החוקר והתובע הוא צד ממוסד ומיומן, שנוקט בשלל טקטיקות על מנת להטות את היתרון לכיוונו, ובין היתר נוקט בטקטיקות של יצירת אמון מדומה אל מול הנחקר על מנת למנוע ממנו את ההבנה בצורך הקריטי של ייצוג עורך דין פלילי. מבחינת החשוד, הוא זה שאמור להגן על עצמו, ובמקרים רבים הוא גם מאמין שיש לו את היכולת לעשות זאת, שכן הוא לא באמת מאמין שביצע עבירה פלילית.

בין אם זומנתם לחקירה, בין אם עולה בלבכם חשד כי אדם בחברה בה אתם עובדים ביצע דבר עבירה ובין אם המעסיק זימן אתכם לשיחה כי חושד בכם שביצעתם הונאה, מומלץ ורצוי לפנות לעורך דין מיסים. עורך דין זה בקיא בחוק ובפסיקה ויכול לספק לכם ייעוץ וליווי אישי לגבי הפעולות אותן מומלץ שתנקטו, כמו כן הוא יכול לייצג אתכם לכל אורכם של ההליכים המשפטיים שינקטו. הוא גם יכול להמתיק את הגלולה המרה, במקרה והוצא כנגדכם כתב אישום ובמקרים רבים אף למנוע את הוצאתו של זה, על ידי הייצוג המתאים. אם כך, בהחלט יהיה זה נכון מבחינתכם להזמין את שירותיו כבר ברגע הראשון בו אתם יודעים שמתנהלת נגדכם חקירה כלכלית, ולהשתמש בשירותיו עד תום ההליך המשפטי. בשלב הראשון, יספק לכם עורך הדין את הערך הנדרש במישור הפלילי, ובהמשך הדרך את הערך הנדרש במישור המקצועי ובהיבטי חוקי ותקנות המס, כפי שנקבע ע”י רשות המיסים.

איך נכון להתנהל כשנחקרים?

בשלב החקירה עצמה, ישנה חשיבות קרדינלית לכך שכל מילה שתצא מפיכם תהיה שקולה ותעמוד על הגבול שבין שיתוף פעולה עם החוקרים ובין אי הפללה עצמית שלכם. בשלב כזה אתם כבר רוצים להיות אחרי ייעוץ משפטי של עורך דין המתמחה בעבירות מס, הלבנת הון וצווארון לבן, כשאתם יודעים מה עליכם לומר ומה אסור לכם לומר. אין הכוונה פה בכך שתשקרו לחוקרים, אבל אתם בהחלט לא אמורים לנדב להם מידע שעלול לפגוע בכם. זהו התפקיד שלהם ואין שום סיבה שתעזרו להם בכך. הנה מספר דברים שכדאי לזכור אם כבר זומנתם לחקירה:

• בפתיחת החקירה, על החוקר להודיע לכם האם אתם נחקרים באזהרה. במידה וזהו אכן המצב, המשמעות היא שאתם נחקרים כחשודים ולא כעדים. חשוב מאוד שבשלב הזה תקבלו ייצוג משפטי מתאים.
• החקירה יכולה להתנהל בצורה כזאת שבה החוקר שואל שאלות ואתם עונים תשובות לקוניות בלבד. מצד שני, החקירה יכולה להתנהל עם מעורבות גבוהה שלכם, כשאתם מציינים דברים שחשוב לכם לציין גם כאשר לא נשאלתם עליהם. המטרה היא לומר את כל מה שחשוב לכם לומר, גם אם לא נשאלתם על כך כלל.
• במידה ואתם לא זוכרים פרט מסוים, אמרו שאינכם זוכרים. ישנם מצבים רבים בהם אתם עשויים לזכור סיטואציה מסוימת, אך לא לזכור דבר ספציפי שנאמר לכם או שאמרתם, פעולה מסוימת, או נוכחות של אנשים באותה סיטואציה. אתם יכולים בהחלט להגיד שאתם זוכרים את הסיטואציה, אך לא זוכרים את הפרטים הקטנים שעליהם אתם נשאלים באופן ספציפי.
• במידה ואתם נשאלים על מסמכים כלשהם, לעולם אל תענו אם המסמכים לא מוצגים בפניכם. לפני שאתם עונים על שאלות הנוגעות למסמכים כלשהם, בקשו לראות את המסמכים וקראו אותם בפירוט, למרות תחושת הלחץ המלווה את החקירה. יחד עם זאת, במידה ואינך מסוגל לענות בצורה צלולה לאור הלחץ שאתה נתון בו, אמור לחוקר כי אינך מסוגל להשיב על השאלה, ונמק מדוע.
• באופן עקרוני, בכל מצב בו אתם מרגישים שלא בטוב, בין בגין לחץ ובין בגין מחלה, אתם רשאים לבקש להפסיק את החקירה. מצידו, יכול החוקר לסרב לבקשתכם, ובמקרה כזה עליכם לבקש שהדבר יצוין בהודעה, קרי רישום מהלך החקירה.• חקירה הוא מהלך סופר מקצועי, ושום דבר שמתרחש בו אינו מקרי. שום דבר במהלך החקירה הוא אינו “אוף דה רקורד” וכל דבר שתאמרו יכול לשמש נגדכם בין שזה ברור ונהיר לאורך החקירה, ובין שמדובר במעין שלב של אתנחתא בו החוקר מנהל איתכם לכאורה שיחת חולין. כמו כן, לאורך החקירה עשוי החוקר לנקוט בשורה של טקטיקות על מנת להתחבב עליכם, או ליצור בכם את הצורך לרצות אותו. בהיבט זה חשוב להבין שאין שום משמעות או ערך באהדתו של החוקר, ואינכם צריכים לרצות אותו בדבר.
• כחשודים, עומדת לזכותכם זכות השתיקה, שמאפשרת לכם לשתוק בשלבים מסוימים של החקירה, לגבי שאלות מסוימות או לאורך החקירה כולה. לזכות השתיקה שני צדדים, שכן מצד אחד אתם לא חושפים דברים שאינכם רוצים לחשוף, ומצד שני, אם יש לכם מה להסתיר זה בהחלט יכול להשפיע על התהליך השיפוטי. כל החלטה בהיבט זה, רצוי שתתקבל בסיוע ובייעוץ של גורם משפטי מקצועי שמייצג אתכם.
• בסיום החקירה, תוכלו לעיין בסיכום החקירה. קראו את הדברים היטב, ואם בכתב מופיעים דברים שאינם משקפים את מה שקרה בחקירה, או שלא מצוינים אלמנטים שלדעתכם הושמטו מן הכתב, תוכלו לדרוש מהחוקר לתקן, להוסיף או לגרוע, ותוכלו גם לבדוק שהדברים שלכם אכן מצוינים. החוקר לא מחויב למחוק או לשנות, אך הוא מחויב לציין את הדרישה שלכם לעשות כן ואת ההסבר שאתם נותנים לכך.

באיזה שלב חשוב לדבר עם איש מקצוע?

אם אתם מתלבטים בשאלה האם עליכם להזמין את שירותיו ובאיזה שלב בדיוק, הדבר הנכון ביותר לעשות בהיבט זה, הוא ללמוד מאנשי עסקים בכירים ובעלי הון. אנשים אלה אינם זזים ללא עורך דין, מכיוון שהם א’ יכולים לממן זאת וב’ מבינים את החשיבות הקריטית של נוכחות עורך דין בכל פעילות שלהם. לאורך כל ההליך המשפטי, כבר החל מהדקות הראשונות לחקירה, יעשה הגוף החוקר כל מאמץ להוציא מן החשוד מידע שיכול לסייע בהפללת החשוד עצמו. אך ורק עו”ד מיסים יכול לספק לכם את ההגנה הנדרשת כבר מהדקות הראשונות הללו.

למעשה, תפקידו של עו”ד מיסים הוא כפול:

  • להגן עליכם במישור הפלילי
  • להגן עליכם במישור הכלכלי/ מיסוי

כאשר אתם יושבים מול חוקרי רשות המיסים, אתם יושבים למעשה מול גוף חוקר בעל סמכויות חקירה, וכל מילה שתוציאו במהלך החקירה יכולה לפעול לרעתכם עד כדי היקף הענישה שתושת עליכם. איש מקצוע בתחום מס הכנסה ומיסוי, מסייע לכם בהתנהלות מול גורמי החקירה והתביעה במישור הפלילי, בבחינת נסיבות המקרה וזיהוי נסיבות מקלות, בהנחיה והדרכה מה מותר ומה אסור לכם, מה עליכם להגיד ומה לא וכדומה, ובהמשך הדרך הוא מסייע לכם גם במישור המקצועי של חוקי המס ומציאת קו ההגנה המיטבי עבורכם.

עורך דין מיסים – אף פעם לא מאוחר

איש מקצוע יכול לספק לכם את הערך הרב ביותר, דווקא ברגעים בהם אתם הכי פחות חושבים על האפשרות הזאת, הדקות הראשונות של העיכוב או ההזמנה לחקירה, כבר אז, כשאתם נמצאים במצב של הלם, של פחד ושל חוסר וודאות, כבר אז אתם זקוקים לעורך הדין יותר מכל. ואחרי שאמרנו את כל זה, אף פעם לא מאוחר להזמין עורך דין מקצועי שייצג אתכם בהליך המשפטי.

משרד עו”ד מיסים אגמי כהן סבג ושות’ פועל כבר שנים בתחום המסועף. צוות המשרד מונה עורכי דין מן השורה הראשונה אשר לכל אחד מהם רזומה מפואר וניסיון עשיר בתחום. לעורכי הדין במשרד אגמי כהן סבג ושות’ ידע נרחב בתחום דיני מיסים והם יכולים לייצג אתכם על הצד הטוב ביותר בתחום תוך שמספקים ליווי אישי לכל אורכו של התהליך.

לתיאום פגישה עם עורך דין מיסים – צרו עמנו קשר ונשמח לעמוד לרשותכם ולספק לכם ייעוץ וליווי משפטי.

לקבלת ייעוץ מקצועי ללא התחייבות חייגו 03-6096476

    שם מלא *

    נייד *

    דוא”ל

    כתובתינו
    מגדל בסר 3, קומה 35, רח’ מצדה 9, בני ברק
    03-609-6467
    או התקשרו לנייד: 050-7637376
    פקס
    1533-6096467
    דואר אלקטרוני
    office@acs-law.co.il
    2024 © כל הזכויות שמורות

    לקבלת ייעוץ מקצועי ללא התחייבות חייגו 03-6096467

    או שלחו פרטים ואנו נחזור אליכם