עורך דין מס הכנסה

עברייני המס הרבים אשר קיימים לצערנו במדינה, גורמים לרשויות המס להחמיר את הענישה גם במקרים של עבירות קלות ואף עבירות שנעשו בתום לב. אז כיצד להתמודד עם אישום בעבירת מס (קלות וחמורות)? ומתי לפנות לייעוץ אצל עורך דין מס הכנסה? על כל זאת ועוד במאמר שלפניכם.  

עבירות מס הכנסה הן שם כולל לעבירות על פקודת מס הכנסה (1961). מס ההכנסה משולם ממקורות רבים, אשר כפי שנסביר בהמשך, אדם מן השורה לא תמיד מודע לחובה, או לפרטי החובה אודות תשלומי המס, גובה המס, זמני הגשת דוחות למיניהם ועוד. ככלל, המקורות העיקריים למס הכנסה הם: תשלומי עצמאיים, שכר עבודה, ריבית, נכסים וכיוצא באלו.

מבחינת מס הכנסה, העבירות מתחלקות לשני סוגים: עבירות “טכניות” ועבירות “מהותיות”. עבירות המס הטכניות נחשבות לקלות יותר, אולם גם כתוצאה מהן נאשמים עלולים לקבל כתבי אישום וחלילה להיאסר. נרחיב מעט על שני סוגי העבירות:

עבירות מס טכניות הן עבירות אשר מצביעות על חוסר כוונה פלילית של המבצע וכוללות בעיקר אי הגשת דוחות, אי ניכוי מס במקור ועוד. כתבי האישום במקרה זה עלולים להביא לעד שנת מאסר בפועל ובמקרים רבים, ניתן למנוע מצב זה. עבירות מס מהותיות לעומת זאת, כוללות עבירות חמורות יותר אשר מצריכות עו”ד פלילי, כגון העלמות מס למיניהן, ניהול פנקסי חשבונות פיקטיביים, סיוע לאחר בביצוע עבירת מס ועוד. את כתבי האישום על עבירות מסוג זה מגישה הפרקליטות וניתן לקבל עליהן אף 7 שנות מאסר.

עורך דין מס הכנסה – חשיבות הכרת החוק  

פקודת מס הכנסה, בדומה לחוקים אחרים, אינה מוכרת על בוריה לכלל האוכלוסייה, כל שכן לכאלה אשר אינם עוסקים בדבר באופן יומיומי. בנוסף, קיימים תיקונים למשל, אשר מתווספים מפעם לפעם בחוק ועניין זה רק מעלה את הסבירות כי אנשים לא יכירו את פרטי כלל הסעיפים. לכן, הפנייה לעורך דין מס הכנסה הינה קודם כל עבור הכרת החוק ובירור ראשוני. פנייה לעורך דין עשויה להיות הכרחית כאשר קיים חשד למשל בעובד אשר מעלים מס, ביועץ מס אשר לא מדווח כראוי וכו’. לצערנו, אתם עלולים להיות נאשמים בבית המשפט גם כאשר מדובר באשמה של מישהו אחר וכמון בבית משפט כפי שנסביר, הוכחת חפותכם עלולה להיות קשה ומסובכת.

האם צורך הייצוג על ידי עורך דין מס הכנסה תלוי בחומרת העבירה? 

ראשית, נדגיש – ממש לא! בכל חשש לביצוע עבירה כלשהי בנושא מס הכנסה, יש לפנות לכל הפחות לייעוץ ראשוני אצל עורך דין מס הכנסה מומחה ובפרט, מבין בסוגיה בה הסתבכתם. ליתר דיוק, נציין כי הדבר המסוכן ביותר הוא הנטייה של אנשים רבים “לסמוך” על רשויות מס הכנסה שיבינו את המצב הלא נעים, או שיבינו שמדובר בטעות שנעשתה בתום לב וכדומה.

חשוב לציין, כי רשויות המס עורכות חקירה של ממש, עניין אשר יכול להיות בהחלט מלחיץ במקרה הטוב ואף מסוכן במקרה הפחות טוב. קיימים מקרים רבים בהם הגיעו חוקרים מטעם מס הכנסה לפנות בוקר, הבהילו את כלל המשפחה ולקחו את האשם\הנאשמת לחקירה. עניין זה רק מדגיש את חשיבות ההיוועצות וחלילה, את הפוטנציאל השלילי של חקירות כאלה.  זכרו, גם אם קראתם היטב באינטרנט ואתם בטוחים שלא עברתם על החוק, עדיין סביר להניח שתצטרכו להוכיח זאת באופן משכנע בפני מס הכנסה.

אגב, קיימים מקרים רבים בהם אנשים אף סבורים שהם “חסינים” עקב מקום עבותם למשל שמתיימר לעמוד לצדם וכד’. עם זאת נדגיש כי ניתן לראות מגמה בשנים האחרונות (בעיקר על ידי ס’ 224 א’ לפקודה והשלכותיה) אשר על פיה, בית המשפט מעוניין להילחם ביד קשה בכל עברייני המס למיניהם, גם אם לכאורה קיימת מסביבתם מסגרת. במילים אחרות – אם חלילה אדם העובד בחברה יואשם בעבירה כזו, קיים סיכוי רב כי יואשם אישית, ללא קשר לחברה.

מה הן האפשרויות העומדות בפני אדם שביצע לכאורה עבירת מס

ראשית, כאשר אדם עומד בפני כתב אישום פילי מטעם רשויות המס, פעמים רבות מתאפשר לו לשלם כופר בשלב החקירות ובכך, “לכפר” על מעשיו ובפועל, להמיר את האישום הפלילי בכסף. תתפלאו לגלות כי ברשויות המס קיימת ועדת כופר אשר מתפקידה להחליט האם לאפשר לאדם לשלם כופר ולהפסיק עקב כך את ההליכים המשפטיים נגדו. תשלום כופר אגב ישחרר אדם עצור ממעצרו.

נשמע כמו פתרון קסם, לא? אז זהו, שלא ממש. תשלום הכופר עלול להיות גבוה במקרים רבים, מה גם שהוא לא בא על חשבון המס המקורי אשר היה על האדם לשלם. בנוסף, חשוב לציין כי קיימים בהחלט מקרים בהם הכדאיות של העדפת משפט על פני תשלום הכופר היא גבוה, אולם בדיוק למקרים כאלה יש צורך בהיוועצות עם עורך דין מס הכנסה. הוא יוכל לא רק לסייע לנאשם בהחלטה האם לקבל את הצעת תשלום הכופר, אלא גם בהחלטה האם להגיש מלכתחילה בקשה לכופר. זכרו, כי למדינה יש אינטרס לסגור עניינים כמה שיותר מהר במקרים כאלה ואין לה טעם פעמים רבות, להכניס אדם לכלא עבור עבירות מסוג זה.

עורך דין מס הכנסה – ובמקרה של הגשת כתב אישום?

אנו מניחים כי ברורה לכולם חשיבות הפנייה לעורך דין מנוסה בכל סוגיה המגיעה לבית משפט. על כן, נאמר כי רק איש מקצוע יכול להציג בפני בית המפשט את העבירה שלכם באופן קל יותר ולגרום לו להתחשב בגורמים שלא חשבתם עליהם. בתי המשפט במקרים כאלה מתייחסים באופן פרטני לכל עבירה, אם עבירות צווארון לבן או אחרת, ומשום כך, לפני המשפט יש לערוך מעין מחקר מעמיק אודות הסיבות אשר בגינן ניתן יהיה להקל את העונש בבית המשפט, לרבות תשלום קנס נמוך יותר ואף מניעת מאסר במקרים חמורים.

לסיכום, בכל מקרה של חשד ואף אישום בעבירת מס, מומלץ להיוועץ ואף להיות מיוצגים על ידי איש מקצוע. עורך דין מס הכנסה, יוכל ללוות אתכם נכונה בתהליך המורכב, למנוע טעויות ולחץ מיותר ולסייע לכם בהחלטות גורליות, לרבות תשלום כופר, קנס ואף מאסר על תנאי או בפועל.

לקבלת ייעוץ מקצועי ללא התחייבות חייגו 03-6096476

    שם מלא *

    נייד *

    דוא”ל

    כתובתינו
    מגדל בסר 3, קומה 35, רח’ מצדה 9, בני ברק
    03-609-6467
    או התקשרו לנייד: 050-7637376
    פקס
    1533-6096467
    דואר אלקטרוני
    office@acs-law.co.il
    2024 © כל הזכויות שמורות

    לקבלת ייעוץ מקצועי ללא התחייבות חייגו 03-6096467

    או שלחו פרטים ואנו נחזור אליכם