פרשיית מיליארדי שקלים בחשבונות פיקטיביים

23 מאי 2019

פרשת חשבונית פיקטיבית

ההון השחור בישראל מוערך בעשרות מיליארדי שקלים בכל שנה, עשרות מיליארדים שהיו יכולים לפתור את מרבית בעיות התקציב של ישראל. ביום ב’ האחרון הצליח צוות חקירה מיוחד של משטרת ישראל בשיתוף רשות המיסים, לעשות צעד גדול במלחמה בהון השחור, עם תפיסת רשת שהתמחתה בהפצת חשבוניות פיקטיביות לבעלי עסקים בתחום הבנייה, כוח האדם, האבטחה ועוד.

15 עצורים, בהם רואי חשבון ועורכי דין

בסך הכל, נעצרו במבצע זה 15 בני אדם החשודים כשותפים פעילים ברשת, ובהם גם שורה של רואי חשבון ועורכי דין, ששיחקו תפקיד מרכזי בהתנהלות הרשת מול בתי העסק השונים. כמו כל חקירה כלכלית, גם חקירה זו התקיימה תחילה במישור הסמוי, על מנת לזהות את השותפים ברשת ואת דרכי פעולתם, וכדי לאסוף ראיות מפלילות בהיקף הנדרש. במסגרת החקירה הסמויה, התברר כי עורכי הדין ורואי החשבון ברשת, פנו לבתי עסק מענפים כלכליים שונים והפיקו עבורם חשבוניות פיקטיביות לכאורה, עבור הזמנת שירותי אבטחה, בנייה וכדומה.

השיטה – כך זה עבד

בתמורה לחשבונית הפיקטיבית, רשם בעל העסק צ’ק לטובת חברי הרשת. הצ’קים נפרעו על ידי חברי הרשת בצ’יינג’ים בלתי מוכרים, והכסף שהתקבל תמורתם במזומן, הוחזר לבעלי העסקים בניכוי עמלה שאותה גבו חברי הרשת. בצורה זו, יכלו בעלי העסקים להציג את החשבוניות לרשות המיסים על מנת להגדיל את היקף ההוצאות לניכוי במטרה להפחית את תשלומי המס. פירעון הצ’קים היווה לכאורה הוכחה כי הכסף אכן יצא מחשבון הבנק של בעלי העסק, כפי שאמור לקרות בכל טרנזאקציה עסקית וכפי שמצפה לראות רשות המיסים בכל חקירת מס דומה.

חברי הרשת העצורים, ובהם החשוד המרכזי, תושב אשקלון בן 43, חשודים בהפצת חשבונית פיקטיביות בהיקף כולל של מיליארדי שקלים, המשקפים סך של 550 מיליון שקל תשלומי מע”מ שהועלמו בצורה זו מרשויות המס. במסגרת כתבי האישום המגובשים כנגדם, נחשדים העצורים בעבירות רישום כוזב במסמכי תאגיד, קשירת קשר לפשע, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, הלבנת הון ועוד שורה של עבירות לפי חוק מע”מ ופקודת מס הכנסה.
את סיום החקירה הסמויה ופתיחת שלב החקירה הגלויה, סימנה פשיטה של בלשי היחידה המרכזית במחוז מרכז על בתיהם של החשודים בשעת בוקר מוקדמת. כנהוג בחקירות מסוג זה, מתבצע מעצר כולל ובו זמני של כל החשודים, על מנת לאפשר תשאול אפקטיבי של העצורים ולמנוע אפשרות של בריחה מן הדין או של תיאום עדויות בין החשודים. כל החשודים צפויים להגיע לדיון בהארכת מעצרם בבית משפט השלום בראשון לציון.

פורשים את היריעה – מה ניתן ללמוד מן המקרה הפרטי המתואר?

מעבר למקרה הפרטי שהובא לעיל, ניתן לפרוש את היריעה וללמוד לא מעט על עולם החקירות הכלכליות, וחשיבותן המכרעת לכלכלת ישראל. היקף התפיסה במקרה ספציפי זה נחשב להיקף חסר תקדים בהיסטוריית החקירות הכלכליות של משטרת ישראל ורשות המיסים. 550 מיליון שקלים שלא שולמו כחוק לרשויות המס, ואשר יכלו לשמש לאין ספור מטרות חשובות בקיומה, קידומה וצמיחתה של מדינת ישראל. מן הסתם, ממש ברגעים אלה מתנהלות עוד שורה של חקירות דומות, שעליהן נשמע בחודשים הקרובים או בשנים הקרובות, וכל חשיפה של רשת כזאת היא מכרעת במאבק של מדינת ישראל בהון השחור.

חשבוניות פיקטיביות – העלמת מס כעסק בפני עצמו

מרבית פעילות ההון השחור בישראל היא פעילות של העלמת מס בהיקפים נקודתיים, על ידי עצמאים, בעלי עסקים ונותני שירותים שאינם מפיקים חשבוניות כלל ואינם מדווחים על הכנסותיהם כחוק. חשבוניות פיקטיביות היא טכניקה ששייכת לקטגוריה אחרת של העלמת מס, קטגוריה של פשע חמור, המיועד פשוטו כמשמעו, להפוך את העלמת המס לעסק בפני עצמו. חשבוניות פיקטיביות מאפשרות למעשה למקבל החשבונית לנכות את סכום החשבונית מתשלומי המס והמע”מ, ובכך לשלם פחות מס וליהנות מרווח נקי גבוה יותר. השיטה מבוססת על עמלה מדודה שאותה מקבלים חברי הרשת מבתי עסק רבים, כך שכולם יוצאים “מרוויחים”.

יכולות מתקדמות של רשויות החוק בישראל

מקרה פרטי זה יכול ללמד אותנו גם על היכולת המוגבלת למדי של מעלימי המס, להתל ברשויות החוק בישראל. במקרה הספציפי, היו אלה הצ’קים הפיקטיביים שנמסרו ונפרעו באמצעות צ’יינג’ים עלומים, על מנת להוכיח כי הכסף עבור החשבוניות הפיקטיביות אכן יצא מחשבון הבנק של בעל העסק. בפועל, לרשותה של רשות המיסים עומדים כל האמצעים הטכנולוגיים והחוקיים על מנת לעקוב אחרי מסלול הכסף, ולזהות תבניות שמעלות חשד לפעילות בלתי חוקית. התנהלות הרשת בהיבט זה לא יכולה להעלים את הפשע מעיני החוק, אך בהחלט סייעה לחברי הרשת לצמצם את ההסתברות להעלאת חשד סביב פעילותם מלכתחילה.
מתודולוגיית חקירה מנצחת בעולם החקירות הכלכליות – חקירה סמויה וחקירה גלויה.

המקרה הפרטי המוצג יכול ללמד גם על חשיבותה של מתודולוגיית החקירה, המיושמת בשנים האחרונות בכל החקירות הכלכליות בכל היקף וגודל. מתודולוגיה זו מבוססת על חקירה סמויה, המבוצעת בזמן ביצוע הפשע וללא ידיעת החשודים. למעשה, מדובר על רשויות החוק שתופסות את החשודים “על חם” מבלי שהם מודעים לכך כלל. מרגע שנאספו הראיות הנדרשות, עוברת החקירה למישור הגלוי באופן רוחבי, בו זמנית ובהפתעה גמורה לכל המעורבים. מתודולוגיה זו מוכיחה את עצמה פעם אחר פעם, הן כאמצעי חקירה והן כמבחן בהרשעת החשודים בשלבים המאוחרים יותר של המשפט.

כתובתינו
מגדל בסר 3, קומה 35, רח’ מצדה 9, בני ברק
03-609-6467
או התקשרו לנייד: 050-7637376
פקס
1533-6096467
דואר אלקטרוני
office@acs-law.co.il
2024 © כל הזכויות שמורות

לקבלת ייעוץ מקצועי ללא התחייבות חייגו 03-6096467

או שלחו פרטים ואנו נחזור אליכם