כל מה שרצית לדעת על חקירות כלכליות

26 מאי 2019

חקירה כלכלית

חקירה כלכלית הינה אחד הכלים הנפוצים והמרכזיים במסגרת הליכי איתור רכושו של חייבעסקיו ונכסיונושים רבים דוגמת מוסדות כלכלייםחברות ביטוח ולקוחות פרטיים אשר אינם מצליחים להביא לסיומו של החוב כלפיהם עושים שימוש תכוף בחקירה כלכליתהחקירה הכלכלית הינה הליך מקיף ויסודי אשר אמור בסיומו של דבר להשיב לנושה את כספו. המונח חקירות כלכליות הוא מונח משפטי שמורכב משני מרכיבים מרכזיים: חקירות פליליות ועבירות כלכליות. חקירות אלו מתבצעות נגד אדם או ישות משפטית (חברה בע”מ לדוגמה) סביב עבירות בעלות היבטים כלכליים מרכזיים. דוגמאות לעבירות אלו כוללות: הלבנת הון, העלמת מס, שוחד, מרמה, הונאה, דיני ניירות ערך, חשבוניות פיקטיביות וכו’. החקירות יכולות להתקיים נגד אדם בודד, הישות ונושאי המשרות בה, כאשר הכל בהתאם לנסיבות ובהתאם לצורת ההתאגדות המשפטית של הגורם הנחקר. 

חקירה סמויה אל מול חקירה גלויה – שני שלבים בחקירות כלכליות

אלמנט מרכזי וחשוב בביצוע חקירות כלכליות הוא המודיעין. מטרתם של גורמי החקירה היא לאסוף כמה שיותר ראיות איכותיות אודות דבר העבירה, ולשם כך עליהם לפעול בשלבים הראשונים בצורה סמויה וללא ידיעת הנחקר. בהתאם לכך, חקירות כלכליות בנויות בדרך כלל משני שלבים:

  • שלב החקירה הסמויה – איסוף מידע פיננסי מבנקים וגופים אחרים באמצעות צווים משפטיים, ביצוע האזנות סתר, ביצוע מעקבים פיזיים ודיגיטליים באופן סמוי וללא ידיעת הנחקר
  • שלב החקירה הגלויה – על פי שיקול דעתו של הגורם החוקר, מרגע שנאספו מספיק ראיות במסגרת החקירה הסמויה, עוברת החקירה לשלב הגלוי שלה

באילו מקרים תידרש חקירה כלכלית?

המציאות הכלכלית בישראל משקפת תמונה עגומה של מאות ואלפי בעלי חוב וסכסוכים עסקיים על רקע פשיטות רגל,פירוק שותפויותהונאות כלכליות וכדומהחקירה כלכלית תביא לשיקוף מלא ולמיפוי מצבו הכלכלי של החייבבין היתר יבדקו מקום עבודתוהיקף משרתויאותרו חשבונות בנק בבעלותו או חשבונות אשר היה שותף לניהולםהחקירה הכלכלית תחשוף כל רכוש אשר בבעלותו של בעל החוב לרבות נכסי דלא ניידינכסים בארץ ובחולכלי רכב וכל דבר בעל ערךבנוסף לכך תחשוף חקירה כלכלית כספים ותשלומים העומדים לזכותו של החייב כגון זכויות מביטוח לאומי,קופות גמל שצברקופות חיסכון ותגמולים שוניםבמסגרת החקירה הכלכלית תבוצע סריקה משפטית במהלכה יאותרו תיקים משפטיים בהם מעורב החייביתבצע איתור תיקים בהוצאה לפועל הן לחובתו והן לזכותו של החייב.

האם חקירות כלכליות יכולות להיות בהיקף ובתקציב מצומצם?

חקירה כלכלית יכולה להתבצע בכל היקףעל פי דרישות הלקוחלעיתים היא ממוקדת מטרה קרי חשיפה ספציפית של נכסים בארץ של בעל חוב או איתורו בלבד ולעיתים הדרישה היא לחקירה יסודית מאוד ומקיפה הרבה יותר לא רק בארץ אלא במדינות בהן לחייב הייתה דריסת רגלחקירה בהיקף כזה דורשת איסוף ראיות מסיבי ותיאום מול גורמים רבים בעולם לרבות מוסדות פיננסייםמערכות משפטיות וארכיוניות.  במילים אחרותחקירות כלכליות הן כלי משמעותי ביותר, מקיף ויסודי שמטרתו הפיכת כל אבן וחשיפה מלאה של מצבו הפיננסי האמיתי של בעל החוב כלפי נושיו.

כיצד בפועל מתבצעת חקירה כלכלית?

לא נחשוף את כל סודות המקצוע שלנו כאןרק נספר כי את החקירה הכלכלית מבצעים חוקרים פרטיים מקצועיים אשר נבחרו על ידינו בקפידה רבהאותם בעלי מקצוע אשר הוסמכו והוכשרו משך שנים פועלים במסגרת החוק בלבדבמהלך החקירה יתבצע ראשית תחקיר עמוק במטרה לאתר ראשית את מיקומו הפיזי של החייב את סביבת פועלו והתחקות אחר אורח חייוחקירות כלכליות מצריכות גישה רגישהאשר משלבת לעיתים רבות פעילות סמויה כירורגית מתחת לפני השטח תוך שימוש בהאזנות סתר במעקבים ובאמצעים סמויים אחרים במטרה להציף את האמת ולחשוף את הצדק.

סיוע של שירותי עורך דין

אחד המאפיינים ההתנהגותיים שניתן לזהות בקרב נחקרים רבים, הנחשדים בעבירות פליליות, בעיקר בשלבי החקירה הראשוניים, שלבי ההלם וההפנמה, הוא הצורך להוכיח לחוקר ש”אין לי מה להסתיר”. החוקר מופיע בפני החשוד בדמות סמכותית ובעלת עוצמה, וההנחה הראשונית של החשוד היא שכדאי מאוד לרצות אותו ולא לפגוע בו. זוהי כמובן הנחה שגויה מיסודה, ועל אף שיש לנהוג בכבוד כלפי הגוף החוקר, ישנה חשיבות קריטית להימנע ממתן כל מידע שהוא לפני התייעצות עם עורך דין פלילי מומחה. בשלבי החקירה הראשוניים, עלול הנחקר לספר דברים שבהם הוא מגלם מידע רב ערך שיכול לשמש נגדו בהמשך ההליך המשפטי, וזאת מבלי שהוא כלל מודע לכך. החוק בישראל מאפשר לכל נחקר להתייעץ עם עורך דין לפני תחילת החקירה, ולא לחינם. וויתור על ייעוץ זה כמוהו כמתן סיוע לחוקר להפליל את הנחקר עצמו. כמו כן, יש לציין שחוקרים מיומנים ינהגו בטקטיקות בינאישיות על מנת ליצור תחושה של אמון מדומה אל מול הנחקר, על מנת להניא אותו מהמחשבה על הצורך בייעוץ משפטי, וחשוב מאוד שהנחקר יהיה מודע לכך שמדובר בטקטיקת חקירה.

כיצד לבחור נכון משרד שיוביל עבורנו חקירה כלכלית מוצלחת?

חקירות כלכליות כאמור הנן נושא רגישהדורש מיומנות ניסיון ומקצוענותמומלץ מאוד לבדוק בציציות” של האמונים על חקירות כלכליות מטעמכםאל תהססו לבקש מסמכים ותעודות המעידות על הכשרה מתאימה ורצינותם של נותני השירות עבורכםוודאו היטב כי קיים רישיון בתוקף לנותני השירות שלכםבנוסף בררו ובדקו אודות שיתוף פעולה עם גורמים מוסמכים בחול שכן חקירות רבות נערכות מעבר לים.

עדיין מתלבטיםתנו לנו לעזור לכם

אנחנו באגמי כהן סבג ושות‘ מנוסים במתן שירות חקירות כלכליותמשרדנו צבר ניסיון רב בניהולן של חקירות כלכליות מורכבות ביותר בארץ ובחוללקוחותינו הם המשאב העיקרי שלנו ומקור גאוותנו זה שניםאנו מתחייבים לפעול בשקיפות מלאה ובנאמנות מוחלטת תוך מסגרת החוק על מנת להעניק ללקוחותינו שירות מעולה אדיב ובלתי מתפשר.זקוקים לשירותי חקירות כלכליותנשמח לעמוד לרשותך בטלפון 03-6096467 / 0507637376.

כתובתינו
מגדל בסר 3, קומה 35, רח’ מצדה 9, בני ברק
03-609-6467
או התקשרו לנייד: 050-7637376
פקס
1533-6096467
דואר אלקטרוני
office@acs-law.co.il
2024 © כל הזכויות שמורות

לקבלת ייעוץ מקצועי ללא התחייבות חייגו 03-6096467

או שלחו פרטים ואנו נחזור אליכם