התנהלות נכונה במהלך חקירה

26 מאי 2019

התנהלות במהלך החיקרה

התקשורת חושפת לעיננו מהלכי חקירה שונים שהגיעו לידיעתה ממקורות שונים, או שהמשטרה מפרסמת חדשות לבקרים לעיתונאים. לנו לא נותר אלא לעקוב אחריהם וללמוד כיצד להימנע מלהגיע למקומות ההם שבו החשודים צועדים בסך לבית המשפט, או כיצד להתנהג אם מגיעים חלילה למקומות הלא רצויים ההם.

במאמר זה אנו מביאים בפניכם מספר כללי עשה ואל תעשה להתנהלות נכונה במהלך חקירה, שרצוי מאוד לדעת אותם מראש, משום שזימון לחקירה או מעצר מלחיצים מאוד כל אחד, בוודאי כל אדם נורמטיבי. אנשים נורמטיביים שאינם מורגלים במצבים מלחיצים ומעולם לא נחקרו במשטרה עלולים לגרום לעצמם נזק בלתי הפיך, או כזה שיידרש מאמץ משמעותי ביותר, לתקן אותו, אם בכלל זה אפשרי.

מה צריך לדעת על התנהלות נכונה בחקירה?

· לא לוותר לעולם על התייעצות או ייצוג של עו”ד פלילי – בין אם יש לכם תקציב לכך או לא. אם קיבלתם זימון לחקירה או שאתם יודעים שמתנהלת בסביבתכם חקירה בנושא מסוים, למשל: הלבנת הון, העלמת הכנסה, עבירות הונאה, או כל תלונה שהוגשה כלפיכם בחשדות פשוטים שעשויה להתפתח לחקירה נרחבת לפי דעתכם, אל תהיו נאיביים ואל תיגשו לחקירה מבלי להתייעץ עם עו”ד בנוגע למה שמותר לשוטרים לעשות ומה שמומלץ לכם לעשות.

· לא מספיק להתייעץ עם עורך דין שהוא חבר – חברים טובים תמיד רוצים לעזור ומנהג מקובל הוא להתייעץ איתם בטלפון גם אם אינם עוסקים בתחום עריכת דין או שהנם עורכי דין אך לא בתחום הפלילי. עצה טובה מעורך דין מקצועי שעוסק בתחום שווה זהב ולכן אל תתמודדו לבד.

חוקרי המשטרה במסגרת תפקידם, שואפים תמיד להוביל את החשוד להודות בעבירה גם אם יש להם ראיות אחרות ומדוע?

הודאה נחשבת למלכת הראיות, יש אפשרות קלושה ביותר לבטל אותה או להמעיט במשקלה, או לפגוע בקבילותה באמצעות טיעונים שונים. למשל: מתן הודאה שלא מרצון חופשי, לחץ לא סביר ובאיומים או שימוש לא חוקי בכוח במקרים מסוימים. בדרך כלל בית המשפט אינו נוטה לקבל בברכה שינויי גרסאות וחזרה בכם. הודאה נחשבת גם לכל גרסה שתומכת בטענות שעולות נגדכם, או בלשון אחרת לקשור את עצמכם למקרה ולאשר את החשדות. לכן לפני כל מסירת גרסה כלשהי לחוקר חשוב לדעת מה האשמה בה אתה/אתה/אתם מואשמים. היום, בכל חקירה באזהרה חייב החוקר להאשים את החשוד/חשודה באשמה ספציפית ולא כללית שיהיה ברור למה הוא מתכוון.

בנוסף חייב החוקר חייב להודיע לחשוד על זכותו להתייעץ עם עורך דין לפני מסירת גרסתו. תמיד חשוב לזכור כי אם אין לך/לכם גרסה משכנעת – עדיף לשתוק. זוהי זכות שגם החוקר חייב להודיע לכם אודותיה גם אם המשמעות היא שכבשתם את עדותכם, כלומר העדפתם לדבר מאוחר יותר, גם אם יוסבר לכם שיש לכך משמעות בהמשך.

· אל תנדבו מידע שלא התבקשתם לתת – ענו רק על השאלות שנשאלתם, מבלי להפליל את עצמכם, בכל הרצון הטוב לשתף פעולה עם החוק. דעו כי למשטרה יש אינטרסים משלה שאינם חופפים לאלה שלכם. לרוב תבחר התביעה להעמיד לדין את כל מי שקשור לפשע ולא רק את הפושע הראשי. לכן, במקרים כמו עבירות צווארון לבן, עבירות מיסים, עבירות שיש בהם מעורבים רבים, תמיד עלול להיות משהו שיצוץ נגדכם וישמש אמצעי לחץ. במקרה כזה, התייעצו מראש עם עו”ד שעוסק בתחום הרלוונטי – מיסים, פלילי או צווארון לבן, כדי לדעת מה לענות ומה הסיכונים שאתם עומדים בפניהם.

 

· הכירו את זכויותיכם – זכותכם לקבל מידע מלא מהשוטרים שחוקרים אתכם אם אתם נחקרים כחשודים בביצוע עבירה. חקירה באזהרה היא זכות בה מודיעים לכם על זכויותיכם כפי שפורט למעלה, ובעיקר על זכותכם לשתוק ולא להפליל את עצמכם. שימו לב! לעתים אתם נשאלים שאלות באופן אקראי מחוץ לחדר החקירות , להליך זה קוראים תשאול וזכותכם להיות מוזהרים גם במצב כזה. כל בלש או שוטר במדים הוא איש מרות שרשאי לקבל גרסה. זה נכון גם לגבי שיחה שמתקיימת בביתכם בעת חיפוש בשעות בוקר מוקדמות או בפרוזדור לפני הכניסה לחדר החקירות. או בכל מקום אחר, על אחת כמה וכמה בזירת הפשע. גם זה נחשב לחלק בלתי נפרד מהחקירה וישמש נגדכם בבית המשפט.

· חקירה לא חוקית – אלימות נפשית או פיזית הופכות את החקירה ללא חוקית, כולל איומים וסחיטה באיומי מעצר של בן משפחה כדי לגרום לשיתוף פעולה של הנחקר.

· חקירת קטינים – אסור לחקור קטינים ללא נוכחות הורה או בשעות הלילה, אלא אם כן מדובר במקרה מיוחד שמאושר על ידי קצין חקירות. לקטינים יש הרבה זכויות בחקירה וכדאי להתייעץ.

· היעזרו בעורך דין בכל שלב – גם אם התחלתם את התהליך ללא ייעוץ של עו”ד פלילי – השתמשו בשירותיו גם בהמשך התהליך וגם אם אתם בטוחים שנחלצתם ממנו, הן משום שאתם עלולים להיות מופתעים מהחלטה להגיש נגדכם כתב אישום והן משום שיש לוודא שלא יישאר רישום משטרתי על החקירה נגדכם שתפגע בעתידכם.

עוד מאמרים בנושא
כתובתינו
מגדל בסר 3, קומה 35, רח’ מצדה 9, בני ברק
03-609-6467
או התקשרו לנייד: 050-7637376
פקס
1533-6096467
דואר אלקטרוני
office@acs-law.co.il
2024 © כל הזכויות שמורות

לקבלת ייעוץ מקצועי ללא התחייבות חייגו 03-6096467

או שלחו פרטים ואנו נחזור אליכם