כוח סביר: פרספקטיבה משפטית

19 ספטמבר 2023

שימוש בכוח סביר על ידי המשטרה הוא מושג הנטוע עמוק במסגרות משפטיות. היא משמשת אמצעי לשמירה על החוק והסדר תוך הבטחת בטיחות הציבור והן של גורמי אכיפת החוק עצמם. כוח סביר מוגדר כרמת הכפייה הפיזית או המילולית הנחוצה והפרופורציונלית לאיום או ההתנגדות שנתקל בהם. זהו איזון עדין בין חובת המשטרה להגן ולשרת, לבין זכויות וחירויות הפרט.

במדינות רבות, כולל ישראל, השימוש בכוח על ידי המשטרה מונחה על ידי חקיקה ותקנות ספציפיות. חוקים אלו מתארים את הנסיבות שבהן ניתן להפעיל כוח, את רמת הכוח המותרת ואת החשיבות של שימוש נבון. ההסתכלות המשפטית על כוח סביר מדגישה את הצורך של השוטרים לפעול במסגרת סמכותם ולהפעיל שיקול דעת בהערכת המצב. מסגרת חוקית זו נועדה למנוע שימוש מופרז בכוח ולחייב את גורמי אכיפת החוק באחריות למעשיהם.

המושג כוח סביר מביא בחשבון גם את עקרון המידתיות. המשמעות היא שרמת הכוח המופעלת צריכה להיות פרופורציונלית ישירה לאיום או ההתנגדות העומדת בפני המשטרה. המטרה היא למזער נזקים ולמנוע הסלמה מיותרת. יתרה מכך, ההסתכלות המשפטית על שימוש בכוח סביר מכירה בכך שכל מצב עשוי לדרוש תגובה שונה, וכי על השוטרים להתאים את פעולותיהם בהתאם. גמישות זו מאפשרת גישה ניואנסית יותר הלוקחת בחשבון את הנסיבות הייחודיות של כל מפגש.

אקט האיזון: כמה כוח זה יותר מדי?

קביעת סף הכוח המקובל יכולה להיות משימה מאתגרת עבור רשויות אכיפת החוק. מצד אחד, על המשטרה מוטלת החובה להגן על הציבור ועל עצמו מפני פגיעה. מצד שני, עליהם להימנע משימוש מופרז בכוח שעלול להוביל לפציעה מיותרת או לאובדן חיים. האיזון הנכון הוא חיוני בשמירה על אמון הציבור ושמירה על עקרונות הצדק.

גורם אחד שעוזר לקבוע את התאמת הכוח הוא רמת האיום הנשקפת מהמצב. המשטרה מוסמכת להשתמש בכוח כאשר עומדת בפני איום לגיטימי על ביטחון הציבור או כאשר נתקלת בהתנגדות במהלך ביצוע תפקידה. עם זאת, חיוני שהכוח בו נעשה שימוש יהיה פרופורציונלי לרמת האיום. יש לבצע הערכה מדוקדקת של הנסיבות והחלופות הזמינות כדי להבטיח שימוש בכוח רק כמוצא אחרון.

גם לשקיפות ואחריות יש תפקיד חיוני בקביעת רמת הכוח המקובלת. לרשויות אכיפת החוק חייבות להיות מדיניות והנחיות ברורות המתארות את הנסיבות שבהן ניתן להשתמש בכוח, את הטכניקות המותרות ואת מנגנוני הדיווח על תקריות הכרוכות בשימוש בכוח. הכשרה ופיקוח קבועים נחוצים כדי להבטיח שהקצינים יבינו את ההנחיות הללו ויעמדו בהן.

תפיסת הציבור ואמון הקהילה הם גורמים מכריעים בקביעה האם השימוש בכוח על ידי המשטרה נחשב סביר. יש לראות את פעולותיהם של קציני אכיפת החוק כהוגנות ומוצדקות על ידי הקהילה שהם משרתים. הדבר מצריך תקשורת פתוחה, מעורבות ומאמצים לבניית קשרים חיוביים בין המשטרה לציבור. מנגנוני דיאלוג ומשוב קבועים יכולים לסייע בטיפול בחששות ולהבטיח שהשימוש בכוח ייראה כאמצעי הכרחי ולא כניצול לרעה של כוח.

בפועל: כיצד מופעל ‘כוח סביר’ בשטח?

הדרכה והנחיות:
קביעת הסטנדרטים
לסוכנויות אכיפת החוק מוטלת האחריות לספק הכשרה מקיפה לקצינים שלהן על הפעלת כוח סביר. זה כולל ללמד קצינים על המסגרת המשפטית סביב השימוש בכוח ומתן להם תרחישים מעשיים לפיתוח כושר השיפוט וקבלת ההחלטות שלהם. תכניות אימון מתמקדות לעתים קרובות בטכניקות הסרת הסלמה, אפשרויות כוח לא קטלניות וחשיבות הערכת רמת האיום במדויק. על ידי ציוד לקצינים בידע ובכישורים הדרושים, סוכנויות שואפות להבטיח ש’כוח סביר’ יופעל בעקביות וביעילות.

שימוש ברציפות כוח:

  • גישה מדורגת
    גישה נפוצה אחת בה משתמשים רשויות אכיפת החוק היא יישום רצף השימוש בכוח. רצף זה מספק לשוטרים מסגרת המתווה את רמת הכוח המתאימה לשימוש בהתבסס על התנהגות החשוד ורמת האיום. הוא כולל בדרך כלל מגוון אפשרויות, החל מפקודות מילוליות והסלמה לכוח פיזי, כגון החזקות שליטה או שימוש בנשק פחות קטלני. הרצף מסייע להנחות קצינים בקבלת החלטות מושכלות לגבי רמת הכוח הנחוצה למצב מסוים, תוך הקפדה על שימוש בכוח באופן מידתי.
     
  • פיקוח ופיקוח:
    הבטחת אחריות
    פיקוח ופיקוח הם מרכיבים קריטיים בהבטחת הפעלת כוח סביר. לסוכנויות המשטרה יש לרוב פרוטוקולים המחייבים את קציני הפיקוח לבחון ולהעריך אירועים הכרוכים בשימוש בכוח. זה כולל בחינת הנסיבות שהובילו לשימוש בכוח, הפעולות שנקט השוטר ותוצאות האירוע. המפקחים יכולים לספק משוב, לזהות צרכי הדרכה ולטפל בכל דאגה או התנהלות לא נכונה. בנוסף, גופי פיקוח חיצוניים, כגון מחלקות לענייני פנים או ועדות ביקורת אזרחיות, עשויים גם למלא תפקיד בבדיקת מקרים הכרוכים בשימוש בכוח כדי לשמור על אחריות וחוסר משוא פנים.

הדיון האתי סביב ‘כוח סביר’

השימוש בכוח סביר על ידי המשטרה הוא נושא שמעורר ויכוח אתי אינטנסיבי. מצד אחד, התומכים טוענים שזהו רוע הכרחי כדי לשמור על החוק והסדר ולהגן על ביטחון הציבור. לטענתם, השוטרים מתמודדים עם מצבים בלתי צפויים ומסוכנים שבהם שימוש בכוח עשוי להיות האפשרות היחידה להגן על עצמם או על אחרים מפני פגיעה. הם טוענים שללא היכולת להשתמש בכוח, השוטרים לא יוכלו לבצע את תפקידם ביעילות, מה שיוביל לעלייה בשיעורי הפשיעה ולסיכון ביטחון הציבור.

מנגד, מבקרים טוענים ששימוש בכוח של המשטרה יכול בקלות לחצות את הגבול להתנהגות מוגזמת ופוגענית. הם מדגישים מקרים שבהם אנשים, במיוחד אלה מקהילות מודרות, הועברו לכוח מיותר ובלתי פרופורציונלי, וכתוצאה מכך פציעה או מוות. המבקרים טוענים כי יש לנקוט בזהירות ובאיפוק את הסמכות המוענקת לקציני אכיפת החוק, וכי יש לתת עדיפות לחלופות לכוח, כגון טכניקות הסלמה ושיטור קהילתי.

הדיון האתי סביב השימוש בכוח סביר מעלה גם שאלות לגבי הפוטנציאל להטיה ואפליה. המבקרים טוענים שאוכלוסיות מסוימות, כמו מיעוטים גזעיים ואתניים, ממוקדות באופן לא פרופורציונלי לשימוש בכוח על ידי המשטרה. הם טוענים שהדבר מעורר חששות לגבי גזענות מערכתית בתוך רשויות אכיפת החוק והצורך ברפורמות כדי לטפל בפערים הללו.

בעוד השימוש ב’כוח סביר’ הוא כלי מכריע בשיטור, חשוב שלא יפורש לא נכון או יעשה בו שימוש לרעה. דרושים הכשרה מתמשכת, הנחיות ברורות ומנגנוני אחריות על מנת להבטיח שהשימוש בכוח יהיה תמיד מידתי, הכרחי, ובשירות הצדק וביטחון הציבור.

כתובתינו
מגדל בסר 3, קומה 35, רח’ מצדה 9, בני ברק
03-609-6467
או התקשרו לנייד: 050-7637376
פקס
1533-6096467
דואר אלקטרוני
office@acs-law.co.il
2024 © כל הזכויות שמורות

לקבלת ייעוץ מקצועי ללא התחייבות חייגו 03-6096467

או שלחו פרטים ואנו נחזור אליכם