טעויות שחשוב לדעת עליהן בביקורות מס

9 יוני 2022

כתב אישום

אם מגיעים לבית העסק נציגים מרשות המיסים, יש מספר דברים שיש לשים עליהם את הדגש כדי להימנע מטעויות מיותרות. בכתבה זו נציין מספר תרחישים וטעויות אפשריות עבור כל תרחיש המסוכמות בסוף כל סעיף. כאשר הדגש הוא להתנהל נכונה מבחינה מקצועית בכל תרחיש ולהיוועץ בעורך דין המתמחה בענייני מס במידת הרצון.

מה יש לעשות בעת ביקורת מס?

 ראשית, כשבאים אליכם לבצע ביקורת מס הכנסה יש לבקש מהמבקרים להזדהות כדרך הצגת תעודה מזהה, ומכך כבר לזהות מהיכן הם מגיעים, מהו תפקידם ומטעם מי הם מבצעים את הביקורת. בעלי העסק רשאים לברר את מטרת הביקור: לזהות את הסיבה לביקורת, מה היא כוללת ומה היא השלכותיה. מדובר בזכות נתונה לבעלי העסק ועם זאת המבקרים אינם חייבים לענות. בהינתן האפשרות, מומלץ לקבל כמה שיותר מידע באשר להליך הביקורת. כך או כך, אין לאפשר שמישהו שהוא לא מבעלי העסק לדבר עם המבקרים.  ניתן לבקש את נוכחותו של עורך דין כדי לדעת איך להתנהל נכונה עם המבקרים.

על כן, הטעויות שיש להימנע מהן:

  1. להימנע מלאסוף מידע על מטרת הביקורת, השלכותיה, תוכנה כמו גם מטעם מי.
  2. לתשאל את המבקרים באופן שאינו מעודד אותם לענות על שאלות.
  3. לתת לכל אחד שהוא לא בעל העסק לדבר עם המבקרים.

 

מה יש לעשות בהינתן ביקורת עומק?

באם מדובר בביקורת עומק של רשות המיסים הרי שמדובר בביקורת בדרגה מתקדמת, אשר מטרתה היא להעניק גיבוי לשומות אשר תידונה בעתיד לבוא או שמא כבר נדונות. ניתן לזהות ביקורת שכזאת באם נציג הביקורת הזדהה כמפקח מס מפקיד שומה. אם הגיע מפקח משמע השאלות שעולות לדיון הינן עובדתיות ותפקידו להכיר את העסק ברמה הפיזית כדי להוציא שומה מתוך שיפוט מקצועי יותר. עקב כך שמדובר בביקורת בתיאום מראש (בדרך כלל), ניתן לזמן מראש את רואה החשבון ולדאוג שינכח בה כדי לענות על שאלות מקצועיות. כדי להימנע מטעויות הקשורות לפן המשפטי ניתן לזמן נוכחותו של עורך דין שינחה ואף ייצג את בעל עסק.

טעויות שיש להימנע מהן:

  1. לא לתשאל את נציגי הביקורת לזהותם
  2. לא לארגן נוכחותו של רואה חשבון.

מה יש לעשות במקרה של חקירה מטעם רשות המסים?

כאשר נציגי הביקורת הינם חוקרי מס הכנה או מבקרי מע”מ, הדבר יכול לדבר על חקירה שאולי הייתה סמויה עד אותו רגע. הניסיון ליצור קשר עם רואה חשבון לא בהכרח יצליח כיוון שאפשר שגם הוא יהיה בחקירה, בהתאם. במקרה כזה, עדיף וכדאי מאוד להיוועץ בעורך דין שאכן יכול להיות נוכח. עורך דין מיסים יתלווה למשרדי החקירות. התקשרות עם עורך דין יכולה למנוע ביצוע מעצר והארכת מעצר, במקרים מסוימים.

טעויות שיש להימנע מהן:

  1. לסמוך על נוכחותו של רואה חשבון “כדי לסדר את המצב”
  2. להימנע מלהתקשר עם עורך דין כדי למצות את זכויותיו של בעל העסק כדין

איך להגיב למעצר?

כשמדובר על ביקורת או חקירה שהובילה למעצר של בעלי תפקידים בעסק, יש מספר דברים שיש להקפיד עליהם לרבות איסור על שיחה עם חוקרים בין אם בדרך למשרדי החקירות או במשרדים עצמם. בין אם מדובר בתשובה לשאלה עניינית שהעלו, או שאלה נימוסית שהעלו. יש לשמור על זכות השתיקה ולבקש להיפגש עם עורך דין בכל לשון של בקשה. יש לחזור על הבקשה ולשמור על שתיקה לא משנה מה הטענה, מה נאמר, מה ההאשמה ומה האיום. נכון הדבר גם לאנשים אחרים שנמצאים בזירה, בין אם מדובר בחוקרים או חברים לתא מעצר.

טעויות שיש להימנע מהן:

  1. לדבר עם החוקרים / חברים לתא מעצר ולא לשמור על זכות השתיקה
  2. לא לדרוש עורך דין
כתובתינו
מגדל בסר 3, קומה 35, רח’ מצדה 9, בני ברק
03-609-6467
או התקשרו לנייד: 050-7637376
פקס
1533-6096467
דואר אלקטרוני
office@acs-law.co.il
2024 © כל הזכויות שמורות

לקבלת ייעוץ מקצועי ללא התחייבות חייגו 03-6096467

או שלחו פרטים ואנו נחזור אליכם