שלילת פיצויי פיטורים עקב מעילה בעסק

16 נובמבר 2020

דיני מיסים

רוב העובדים נאמנים למקום העבודה שלהם ומבצעים את עבודתם במסירות ותוך תחושת שייכות אליו. אך לא אחת קורים מקרים שעובדים מבצעים עבירות פליליות שונות במהלך עבודתם ולכן המעסיקים מחליטים לא לשלם להם פיצויים וזאת כדי למזער את הנזקים הכלכליים שנגרמו להם עקב מעשיו הספציפיים של העובד, בהתאם להיקף העבירות. שלילת פיצויי פיטורים הוא נושא בעייתי שמגיע לעיתים קרובות גם לדיון בבתי הדין לעבודה כדי שתהיה פסיקה על פי היבטיו והשלכותיו.

במקרים רבים כאשר עובד נתפס במעילה, המעביד מפטר אותו או מציע לו להגיש מכתב התפטרות מכיוון שבשני המקרים העובד היה אמור לקבל פיצויי פיטורים, המעביד בוחן את חומרת המקרה, מבצע אומדן של הנזקים שנגרמו לו ובהתאם לכך מקבל החלטה, אם לא לשלם לו כלל את פיצויי הפיטורים או לשלם חלק מהם. הנטייה של המעסיקים לנוכח גילוי המקרה היא בדרך כלל לא לשלם כלל ואם העובד מרגיש שנעשה לו עוול, הוא פונה לסיועו של בית הדין לעבודה.

ההחלטה של בית המשפט בנושא שלילת פיצויי פיטורים

מעביד שמעסיק עובדים ומגלה שעובד מסוים ביצע גרימת נזק במזיד לרכוש או להתנהלות העסקית, גנב כספים או סחורות נמצא בסיטואציה קשה מאד. עובד זה פגע באמונו וגנב סחורות או כספים בהיקפים שונים. במקרים האלה המעביד מבצע חקירה פנימית, מגיש תלונה במשטרה או פונה לעורך דין פלילי שיסייע לו לאור החשש מנזק גדול ואף נזק שהוא בלתי הפיך. 

יש מקרים שמדובר בעבירה פלילית חמורה כמו מסירת מידע פנימי של ההתנהלות העסקית לגורמים מתחרים. פעולה מסוג זה עלולה להסב נזק חמור מאד לעסק שיאבד את המובילות שלו בתחום שבו הוא עוסק, כך שמדובר בנזק שהוא לטווח הארוך ועלול במקרים קיצוניים גם למוטט את העסק. לכן המעסיק מחליט לבצע שלילת פיצויי פיטורים, כולל כל הזכויות הסוציאליות תשלום ימי חופשה, דמי הבראה וימי הודעה מוקדמת. 

בית המשפט בוחן כל סוגיה פלילית מסוג זה באופן מעמיק על פי המסמכים, העדויות, העובדות והנתונים שהוא מקבל מהצדדים ובהתאם לכך הוא מקבל החלטה. אין החלטה גורפת אחידה בנושא שלילת פיצויי פיטורים וההחלטה מתקבלת באופן פרטני.

קיימים כמה קריטריונים שעל פיהם השופטים מקבלים החלטה לשלם פיצויים לעובד שביצע עבירה פלילית וזאת באופן מלא או חלקי. כמו לדוגמה:

  • ההיקף הכספי של המעילה
  • אם מדובר במעידה חד פעמית או פעולה שבוצעה באופן רוטיני
  • אם העובד החזיר למעסיק את הכספים שנגנבו או סכום שהוא שווה ערך לסחורה שנגנבה
  • מהו מצבו הכלכלי של העובד
  • מה הייתה הגדרת התפקיד של העובד ואם מדובר היה במשרת אמון
  • מהו הוותק של העובד בחברה
  • עד כמה הוא תרם לשגשוגו של העסק בשנים שעבד בעסק טרם המעילה

על פי החלטת השופטים יקבל העובד פיצויים מלאים, פיצויים חלקיים או לא יקבל פיצויים כלל. 

כתובתינו
מגדל בסר 3, קומה 35, רח’ מצדה 9, בני ברק
03-609-6467
או התקשרו לנייד: 050-7637376
פקס
1533-6096467
דואר אלקטרוני
office@acs-law.co.il
2024 © כל הזכויות שמורות

לקבלת ייעוץ מקצועי ללא התחייבות חייגו 03-6096467

או שלחו פרטים ואנו נחזור אליכם