כל מה שחשוב לדעת לפני משפט פלילי

13 דצמבר 2021

עורך דין

עולם המשפט מתחלק לשני תחומים עיקריים. משפט אזרחי ומשפט פלילי. משפט אזרחי הוא זה שנערך בין אדם לחברו, בין אדם לבין ישות משפטית אחרת ולהיפך, וכן בין שתי ישויות משפטיות שונות שאינן מדינתיות.

המשפט הפלילי לעומת זאת, נערך בין המדינה לבין כל גורם אחר, בין אם מדובר באדם פרטי, קבוצה של אנשים, חברה או ארגון, מוסד מסוים ועוד. מדובר במשפט בו הצד התובע היא תמיד המדינה. לעולם זה לא יהיה אזרח או גורם אחר. המדינה תובעת את הצד שמנגד, מתוך אינטרס הציבור.

באילו תחומים מתעסק המשפט הפלילי וכיצד הוא מתנהל

המשפט הפלילי מקבל את הלגיטימציה והכוח שלו מהחקיקה בפרלמנט. כלומר, חברי כנסת מחוקקים חוקים, בשם החקיקה, המדינה יכולה להגיש כתבי אישום נגד גורם כזה או אחר. עו”ד פלילי יעמוד בבית המשפט ויטען לטובת הלקוח שלו, בזמן שהמדינה תטען מנגד. השופטים יצטרכו לפעול על פי החוק, ובסופו של דבר הענישה תהיה על פי שכתוב בחוק.

משפט פלילי, כאמור, מתנהל בין עו”ד פלילי המייצג את ההגנה אל מול המדינה המיוצגת על ידי הפרקליטות. במשפט זה, חובת ההוכחה היא על הפרקליטות. כלומר, הם צריכים להוכיח שהיה פשע והאדם שנתבע הוא זה שביצע אותו. כל עוד הם לא מוכיחים זאת או שהם לא מציגים מספיק ראיות בשביל להרשיע אותו, אזי שהוא חף מפשע ואין להעניש אותו.

משפט פלילי מתבסס על מה שהפרקליטות תציג מצד אחד, ראיות, עדים, הוכחות, ומנגד מה שההגנה תציג, כלומר עו”ד פלילי ישתמש בכל הכלים והאמצעים שעומדים לרשותו בשביל להפריך את טענות התביעה. הוא יכול להציג הוכחות שהלקוח שלו לא קשור לתביעה או להביא עדים שיוכיחו שהוא פעל בצורה חוקית או נכונה. השופטים יצטרכו לקבוע מי צדק.

באילו מקרים המדינה תגיש תביעה פלילית?

הרבה פעמים אנחנו קוראים ידיעות בחדשות, ושואלים את עצמנו, מדוע המדינה הגישה כתב אישום על אירוע מסוים ולא על אירוע אחר. ההסבר לכך הוא פשוט. מצד אחד החוק קובע מתי צריך ואפשר להגיש כתב אישום, לא בכל מקרה אפשר לעשות זאת. מצד שני, המדינה בודקת מתי יש ראיות, מתי אפשר לא רק להגיש כתב אישום, שכן המדינה תרצה שתהיה גם הרשעה בבית משפט.

חשוב להדגיש, גם אם בית המשפט מרשיע, עדיין אפשר להגיש ערעור לבית משפט גבוה יותר. כלומר, אם התביעה נערכת בבית המשפט שלום, ניתן להגיש ערעור במחוזי, ואם הוא נערך במחוזי אז אפשר להגיש ערעור בבית המשפט העליון. כך שההליך המשפטי יכול להימשך זמן רב.

לפני סיום חשוב להבהיר, במידה והמדינה מצליחה להשיג הרשעה, הרי שייפתח למורשע תיק פלילי מה שיכול להשפיע עליו במהלך השנים, בין אם זה בקבלה לעבודה ובין אם זה בסיטואציות אחרות בחיים.

 

 

כתובתינו
מגדל בסר 3, קומה 35, רח’ מצדה 9, בני ברק
03-609-6467
או התקשרו לנייד: 050-7637376
פקס
1533-6096467
דואר אלקטרוני
office@acs-law.co.il
2024 © כל הזכויות שמורות

לקבלת ייעוץ מקצועי ללא התחייבות חייגו 03-6096467

או שלחו פרטים ואנו נחזור אליכם