חברה בפירוק זכויות עובדים

3 אפריל 2020

מסירה משפטית הינה מסירה המתייחסת למסירה של מסמכים ודברים חסויים אל בתי המשפט, משרדי עורכי דין, משרדי ראיית חשבון, ובעיקר משרדים ממשלתיים בדחיפות מהירה במיוחד

סעיף 257 לפקודת החברות (נוסח חדש), תשמ”ג-1985, קובע את המקרים שבהם בית המשפט רשאי להחליט על פירוק חברה, ובין המקרים ניתן למצוא:

  • חברה שהפכה לחדלת פירעון

  • פירוק מרצון על פי בקשת נושה

  • פשיטת רגל לפי בקשת נושה או בקשת החייב ועוד. 

עובדים בחברה שהופכת לחדלת פירעון ואינה יכולה לשלם את השכר, הזכויות ופיצויי הפיטורים המגיעים לעובדים על פי חוק, יכולים להגיש בקשה לפירוק החברה כדי להבטיח את זכאותם לתשלום מהמוסד לביטוח לאומי. אם העסק רשום על שם של אדם, העובדים צריכים להגיש בקשה להליך של פשיטת רגל.

ראוי לציין כי במקרים רבים העובדים מבחינים בקשיים כלכליים אצל המעסיק שלהם. לרוב, הם יכולים להבחין בתמרורי אזהרה המעידים על כך שבעלי העסק נקלע לקשיים פיננסיים, לדוגמה עיכוב בתשלום השכר, בעיות בתשלום לספקים וכו’. במצבים אלה העובדים חייבים לפעול בנחישות ובמהירות על מנת להבטיח שזכויותיהם לא ייפגעו וכדי לממש את הזכויות המגיעות להם על פי חוק. 

במצבים של חברה בפירוק זכויות העובדים עלולות להירמס, לכן כדאי לפנות במהירות לעורך דין מומחה בדיני עבודה ולקבל ייעוץ וייצוג משפטי צמוד.

הגשת בקשה לפירוק החברה מאפשרת לעובדים לממש את זכויותיהם ולקבל תשלום מביטוח לאומי. המוסד לביטוח לאומי מכסה זכויות עובדים כגון: שכר עבודה עד 12 חודשים עבודה אחרונים, שעות נוספות, דמי הבראה, דמי נסיעות, ביגוד, פדיון ימי חופשה, עמלות והודעה מוקדמת. בנוסף, המוסד לביטוח לאומי יכול לכסות את החובות שנוצרו לקרן הפנסיה ואת כספי הפיצויים. 

אילו מסמכים צריך לצרף לכתב התביעה?

ביטוח לאומי מעניק רשת הגנה לעובדים שזכויותיהם נפגעו עקב קשיים שאליהם נקלע המעסיק שלהם. עובד שכנגד המעסיק שלו ניתן צו פשיטת רגל, צו פירוק או צו לפתיחת הליכים – זכאי לתשלום גמלה מביטוח לאומי עבור שכר עבודה ופיצויי פיטורים שהמעסיק חייב לו. כמו כן, קופת הגמל של העובד השכיר יכולה לתבוע את המעסיק בגין חובו לקופה. כדאי לדעת כי בספטמבר 2018 נכנס לתוקף חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי וחלו שינויים מהותיים בדיני חדלות פירעון ובתנאי הזכאות. 

יש להגיש את התביעה לגמלה ישירות לבעל התפקיד שמונה בהליך (תיקים שנפתחו לפני 2019), ולאחר אישור שלו הוא יעביר את כתב התביעה לביטוח לאומי לצורך בדיקה ואישור. לתביעה יש לצרף מסמכים רלוונטיים כמו:

  • 12 תלושי שכר אחרונים.

  • מכתב פיטורים מהמעסיק.

  • תדפיס עו”ש בו המשכורת הופקדה.

  • אישור ניהול חשבון בנק (עובד זר או עובד שחשבון הבנק שלו אינו בישראל).

  • טופס רישום נפש (רק לעובדים שהם תושבי הרשות הפלסטינית או יו”ש).

  • אישור מהקופה במקרה של הגשת תביעה לתשלום פיצויי פיטורים.

  • ייפוי כוח לעורך דין, אם מגישים את התביעה בעזרת עו”ד דיני עבודה.

מהם התנאים לקבלת פיצוי כספי לעובד כאשר החברה בפירוק?

עובד שכיר יכול להגיש תביעה בהתקיים שני התנאים הבאים:

  • המעסיק קיבל צו לפתיחת הליכי חדלות פירעון.

  • המעסיק חייב לעובד השכיר סכומים בגין עבודתו, לרבות שכר עבודה ופיצויי פיטורים.

את התביעה יש להגיש באמצעות טופס מקוון באתר של ביטוח לאומי, בתוך 6 חודשים מהיום שפורסמה הודעת על צו פתיחת ההליכים לחייב. בתיקי פשיטת רגל שנתחו לפני 15/0/2019 יש להמתין לאישור בעל התפקיד, ובתיקי חדלות פירעון שנפתחו אחרי 15/9/2019 תביעת החוב תטופל רק במוסד לביטוח לאומי ולא על ידי בעל התפקיד. כדי לקבל גמלה מביטוח לאומי אם החברה בפירוק יש 3 תנאים:

  • בית המשפט הוציא צו פשיטת רגל או צו פירוק נגד החייב (המעסיק).

  • מינוי נאמן או מפרק לחברה.

  • אישור מהנאמן או מהמפרק.

אילו פיצויים ביטוח לאומי מספק?

הזכויות שביטוח לאומי מכסה הן: שכר עבודה (עד 12 חודשים) כולל שעות נוספות, דמי הבראה, פדיון ימי חופשה, הודעה מוקדמת, נסיעות, ביגוד, עמלות. בביטוח לאומי לא משלמים את המרכיבים הבאים בשכר העבודה: אחזקת רכב, טלפון, אש”ל, פדיון ימי מחלה.

ביטוח לאומי יכסה גם אי הפרשה לקופת גמל עבור שנת ההעסקה האחרונה אם המעסיק לא פתח עבור העובד קופה גמל. אם המעסיק פתח קופת גמל עבור העובד התביעה תוגש על ידי הקופה.

 

לסיכום, עורך דין מומחה יכול לסייע בדרכים רבות למימוש מלוא הזכויות של עובד במקרים בהם המעסיק פשט רגל או שהחברה קיבלה צו פירוק. יש להקדים תרופה למכה ואין להמתין עם הגשת התביעה, לכן חשוב לפנות לעורך דין במהירות וכך ניתן לממש את זכויות העובד.

כתובתינו
מגדל בסר 3, קומה 35, רח’ מצדה 9, בני ברק
03-609-6467
או התקשרו לנייד: 050-7637376
פקס
1533-6096467
דואר אלקטרוני
office@acs-law.co.il
2024 © כל הזכויות שמורות

לקבלת ייעוץ מקצועי ללא התחייבות חייגו 03-6096467

או שלחו פרטים ואנו נחזור אליכם