עבירות מרמה והונאה – כל מה שצריך לדעת

עבירות מרמה והונאה נועדו להשיג תועלת מסוימת עבור האדם שמבצע אותן. הן יכולות להתבצע על ידי אנשי עסקים או על ידי אנשים פרטיים. עבירות הונאה ומרמה הן עבירות חמורות והעונש שלהן הוא מאסר או קנס רציני, לכן יש לשכור את שירותיו של עורך דין המתמחה בעבירות מרמה ובעבירות הונאה.

עבירות מרמה והונאה הן מהעבירות החמורות ביותר. ברוב המקרים אלו עבירות כלכליות או עסקיות, והן נחשבות לעבירות צווארון לבן. העבירות האלה שונות מעבירות כמו פריצה ושוד כי אינן מערבות כוח פיזי אלא תחכום שהרבה פעמים מאוד קשה לגלות אותו. התחכום משתנה בין עבירה לעבירה. כדי לעלות על הפושעים של עבירות מרמה המשטרה הקימה שתי יחידות ספציפיות: להב ויאח”ה, היחידה הכלכלית והיחידה הארצית לחקירות הונאה. ביחידות האלה קיימים עורכי דין, פסיכולוגים, חוקרים פרטיים, רואי חשבון וכלכלנים. בדרך כלל מעורבת בפעולת המרמה מניפולציה שתוכננה היטב שנועדה להועיל לאדם שמבצע את המרמה.

מהלכי מרמה המיועדים להשיג תוצאה חיובית עבור עובר העבירה

גם אדם המציג את עצמו בצורה מסוימת שאינה נאמנה לאמת, תוך רמיית הצד שמולו עובר למעשה עבירת מרמה, בין שמטרת העבירה היא קבלת כספים במרמה, ובין שמטרת העבירה היא קבלת טובות הנאה או כל תוצאה אחרת בעלת ערך לעובר העבירה. ואכן, עבירות מרמה מוגדרות ככאלה שביצוען נועד להשיג דבר מה לטובת עובר העבירה, באמצעות רמיית הצד שמולו. עבירות אלה יכולות להתבצע בכל מישור, לרבות מישור אישי, מישור חברתי, מישור ציבורי וכן הלאה, ובדרך כלל הן מופיעות כחלק ממכלול של סעיפי אישום, בהתאם לחוקים השונים שעליהם עבר עובר העבירה.

קיימים מספר סוגים של עבירות מרמה והונאה, למשל: הונאת נושים, התחזות, זיוף, הונאת פונזי ומעילה. הונאת נושים זו פעולה שמתייחסת להרבה מקרים, המשתנים מאדם לאדם, אך הרקע דומה. בהברחת נכסים, למשל, הנכס לא חייב להיות נכס אלא יכול להיות גם כסף או רכוש. המטרה של ההונאה כאן היא למנוע את התשלום של החוב בגלל כל מיני סיפורים.עבירות מרמה והונאה

גם אדם המציג את עצמו בצורה מסוימת שאינה נאמנה לאמת, תוך רמיית הצד שמולו עובר למעשה עבירת מרמה, בין שמטרת העבירה היא קבלת כספים במרמה, ובין שמטרת העבירה היא קבלת טובות הנאה או כל תוצאה אחרת בעלת ערך לעובר העבירה. ואכן, עבירות מרמה מוגדרות ככאלה שביצוען נועד להשיג דבר מה לטובת עובר העבירה, באמצעות רמיית הצד שמולו. עבירות אלה יכולות להתבצע בכל מישור, לרבות מישור אישי, מישור חברתי, מישור ציבורי וכן הלאה, ובדרך כלל הן מופיעות כחלק ממכלול של סעיפי אישום, בהתאם לחוקים השונים שעליהם עבר עובר העבירה.

קיימים מספר סוגים של עבירות מרמה והונאה, למשל: הונאת נושים, התחזות, זיוף, הונאת פונזי ומעילה. הונאת נושים זו פעולה שמתייחסת להרבה מקרים, המשתנים מאדם לאדם, אך הרקע דומה. בהברחת נכסים, למשל, הנכס לא חייב להיות נכס אלא יכול להיות גם כסף או רכוש. המטרה של ההונאה כאן היא למנוע את התשלום של החוב בגלל כל מיני סיפורים.

בהתחזות לאדם אחר המטרה היא להתחזות למישהו, חי או מת, בכל אמצעי. עבירות זיוף יכולות לכלול סוגים שונים של עבירות, כמו למשל זיוף מטבעות, תעודות, שטרות, בולים, מסמכים וחתימות. הונאת פונזי בדרך כלל קשורה להונאה בין סוחרים בקשר לסחורות שונות. זה עוקץ ותיק מאוד, בו קונים את האמון של הקורבן כמה פעמים כאשר מוכרים לו סחורות מסוימות ומשלמים לו בזמן, ואז אחרי העוקץ נעלמים.

מעילות בכספים גם נחשבות עבירות מרמה. ההונאה לא מתרחשת נגד קורבן ספציפי באופן ידוע. זה בדרך כלל מתרחש בפן הפוליטי או העסקי. בדרך כלל מעורב גם הפרת אמון כמו למשל גישה למסמכים סודיים ומסירת התוכן שלהם או גניבה לגורמים מסחריים. הונאה במרחב הסייבר היא הונאה שמתרחשת במרחב האינטרנט. בדרך כלל מה שקורה זה שמזייפים דפי אינטרנט שייראו זהים לחלוטין לדפים קיימים וגורמים לקורבן להכניס את הפרטים שלו לדף מזויף. כך חודרים לחשבונות ועוד.

חשוב לומר שעבירות מרמה והונאה, גם אם הן נעשו בטעות וגם אם בכוונה תחילה, הן מהגרועות ביותר ורמת הענישה שלהן נוקשה מאוד וכוללת קנסות מאוד כבדים ומאסרים ארוכים. לכן כשמדובר בדברים כמו עבירות מרמה, יש לפנות לעורך דין המתמחה בכך. עבירות הונאה הן מהעבירות המורכבות ביותר. בדרך כלל אלו עבירות כלכליות מסוגים שונים. למשל, הונאה עם רשויות מס או עם בנקים וכו’. קיימת גם יחידה מיוחדת במשטרה שחוקרת את העבירות האלו. כאשר השופט מגיע להחליט על גזר הדין של אדם הנאשם עבירות מרמה, הוא מתבונן בשלושה דברים: במבצע, בנפגע ובנסיבות המקרה.לפעמים אם הנאשם הוא אדם נורמטיבי בלי עבר פילילי העונש יהיה יותר קל.

יחידות חקירה ייעודיות ונרחבות סביב סוג זה של עבירות

לאור חשיבותן של עבירות מרמה בספר החוקים בישראל, הוקמו במשטרת ישראל שתי יחידות המתמחות בטיפול בעבירות אלה. הראשונה היא יאח”ה, יחידה ארצית לחקירות הונאה, והשניה היא יחידת להב 433, היחידה לחקירות כלכליות של המשטרה. מאחר ועבירות אלה הן עבירות שמתבצעות בדרך כלל ברמת תחכום גבוהה, תוך הסתרה של רכיבי העבירה, יחידות משטרתיות אלה כוללות בתוכן שורה של אנשי מקצוע, שכל תפקידם הוא לזהות את העבירות ואת הראיות הנדרשות על מנת להרשיע את הנאשמים בעבירות אלה. בכלל זה, יחידות אלה מורכבות מקציני חקירה, פסיכולוגים, עורכי דין, רואי חשבון וכלכלנים.

סיוע משפטי

אם אתם זקוקים לעורך דין שיעזור לכם עם עבירות מרמה, בחקירה או בבית המשפט, כדאי לכם לפנות לעורך דין מנוסה ומקצועי המתמחה בדיוק בתחום הזה, מפני שהעונשים מאוד גבוהים. אנחנו באגמי כהן סבג ושות’ נותנים ייעוץ משפטי וייצוג משפטי למי שמואשם ו/או נאשם בעבירות חמורות. אם הוזמנת לחקירה או שהגישו נגדך כתב אישום פנה אלינו מיד ונשמח לעזור לך באופן אישי ומקצועי, עם כל הניסיון הרב שיש לנו בתחום.

לקבלת ייעוץ מקצועי ללא התחייבות חייגו 03-6096476

    שם מלא *

    נייד *

    דוא”ל

    כתובתינו
    מגדל בסר 3, קומה 35, רח’ מצדה 9, בני ברק
    03-609-6467
    או התקשרו לנייד: 050-7637376
    פקס
    1533-6096467
    דואר אלקטרוני
    office@acs-law.co.il
    2024 © כל הזכויות שמורות

    לקבלת ייעוץ מקצועי ללא התחייבות חייגו 03-6096467

    או שלחו פרטים ואנו נחזור אליכם